הבלוג התחיל עם הטיול המשפחתי שלנו לארה"ב בקיץ 2006 אבל כל פעם שקורה משהו מיוחד אני אומר לעצמי שאני חייב לתעד את זה אפילו לעצמי לבד.
מאז עברנו כמה טיולים, עברו כמה בלוגים והחלטתי לאחד הכל לבלוג אחד גדול ואולי סוף סוף להתחיל באמת לכתוב קצת יותר.
לצערנו, מהבוקר, ירד גשם בלי הפסקה. הגשם הפסיק כשחזרנו למלון... תחזית מגז האוויר הייתה שהטמפרטורות נעימות ויהיה גשם. אז לבשתי קצר וסנדלים. לא חשבתי שיהיה גשם כל היום. לא היה קר, אבל בכפות הרגליים היה טיפה רטוב.
הטיול בקייפ קוד הוא בעיקר עצירות יחסית קצרות בנקודות חן שונות. עצירה יותר ארוכה מתוכננת בצהריים בפרובינסטאון. אבל כשיורד גשם, זה אפילו מקשה את העצירות כשמטיילים עם תינוקת. ורז תינוקת מדהימה. הכי נוחה שיכולה להיות, אבל עדיין, מידי פעם גם לה לא נוח ממשהו. אבל הכל זרם באופן סביר והיה יום מהנה בסך הכל, למרות הגשם.
התחלנו בצ'ת'ם Chatham. עיירה נחמדה על הפינה הדרומית של קייפ קוד. בגלל מבנה הקייפ, צ'ת'ם בעצם מוקפת ים מ-3 כיוונים. בגלל המיקום, כמובן שחובה להציב במקום מגדלור שפעיל עד היום ומופעל ע"י משמר החופים של ארה"ב. כמו כן, יש בצ'ת'ם שוק דייגים. ליש השוק יש מסוף הטענה של הדגים. כמה כלבי ים מסתובבים קבוע ליד השוק מתוך ידיעה שיקבלו את מנת הדגים היומית שלהם. זה מו הסתם גם מושך כמה תיירים...
המשכנו צפונה ועלינו על כביש US 6. זהו הכביש השני באורכו בארה"ב, אחרי US 20 שגם בקטע שלו ניסע בהמשך. אורך כביש 6 הוא 5,148 ק"מ. עד 1964 הוא היה הכביש הארוך ביותר בארה"ב. הכביש התחיל בפרובינסטאון והסתיים בקליפורניה, בחוף המערבי. בשנות ה 60, מדינת קליפורניה שינתה את מספור הכבישים וכך, כביש 6 מסתיים על גבול קליפורניה והוא הפך לכביש השני באורכו.
עצרנו לתצפית קצרה ב- פורט היל Fort Hill והמשכנו לנקודה היסטרית מרכזית בטכנולוגיה של המאה ה-20 - תחנת הקשר של מרקוני - Marconi Wireless Station Site. מרקוני היה מהנדס חשמל איטלקי וזוכה פרס נובל לפיזיקה לשנת 1909 על תרומתו להתפתחות הטלגרפיה האלחוטית. ב-1895 הצליח לשלוח אותות חשמליים למרחק של 1.5 מייל. ב-1901 הוא היה נחוש להוכיח כי גלים אלחוטיים אינם מושפעים מעקמומיותו של כדור הארץ והשתמש במערכת שלו להעברת האותות האלחוטיים הראשונים על פני האוקיינוס האטלנטי, מאנגליה לניופאונדלנד קנדה, למרחק של 2,100 מיילים. אירוע מרכזי היה בשנת 1912 - טביעת אוניית הפאר "טיטניק". אלחוטן באוניה שהיה שליח של חברת מרקוני שידר אותות מצוקה וקריאה לעזרה באמצעות מכשירי החברה. דעת הקהל ייחסה את הצלת חלק מהנוסעים לטכנולוגיה החדשה.
אתר תחנת האלחוט הוא אתר התקשורת האלחוטית הטרנס-אטלנטית הראשונה בין ארה"ב לאירופה, במקום זה, מרקוני הקים מערך אנטנות גדול על ארבעה מגדלי עץ בגובה 64 מטר, והקים תחנת שידור לשליחת אותות לתחנה דומה באנגליה. ב-18 בינואר 1903 התרחשה התקשורת האלחוטית הדו-כיוונית הציבורית הראשונה בין אירופה לאמריקה. הודעות מהנשיא תאודור רוזוולט והמלך אדוארד השביעי תורגמו לקוד מורס בינלאומי ושודרו.
הגענו לפרובינסטאון. תזכורת - עדיין יורד גשם בלי הפסקה. יצאנו לטייל ברחוב המרכזי והציורי. אכלנו במסעדה נחמדה שקרן מצאה, קנינו פאדג' מסורתי טעים. למרות הגשם, הצלחנו לטייל באופן נעים.
מפרובינסטאון המשכנו למגדלור הכי מפורסם בקייפ קוד - מגדלור נאוסט Nauset Light. ב-2010 ירדנו כאן לחוף והיה נחמד מאוד. הפעם, בגלל הגשם עצרנו להתרשם מהמגדלור היפה והמשכנו הלאה. מכאן כבר חזרנו למלון.
בערב הלכנו למסעדה נחמדה מאוד די קרוב למלון. רז התחלה קצת בכתה אבל קרן בתושיה אימהית, שמה מנשא והילדה שקרובה לאמא נרגעת ונרדמה ואנחנו אכלנו ברוגע. אני הזמנתי פריטי ניו אינגלנד - מרק Clam chowder וליד הסלט גם Crab cake (סוג של קציצה מבשר סרטנים). היה ממש טעים. אף אחד לא ביקש ביס...
מחר נוסעים לניופורט. נקווה שמגז האוויר יאפשר לנו לטייל בה כמתוכנן.
התחנה הראשונה שלנו - Scituate וגם המגדלור הראשון שלנו - Scituate Lighthouse.
לפני המגדלור עצרנו ליד מגדל מים מיוחד שאומרים שהוא מגדל המים היפה, המצולם והיקר ביותר בעולם… Lawson Tower. תומאס לוסון, סוחר בורסה עשיר קנה שטח גדול על גבעה המשקיפה על האוקיינוס. ואז…. בשנת 1901, חברת המים החליטה לבנות מיכל מים מפלדה בנפח 276,000 גלונים ובגובה 153 רגל במרכז העיר. גב' לוסון ראתה במגדל העצום הזה מפלצת, ולחצה על בעלה לעשות משהו בנידון. לוסון שכר אדריכל שהתרשם ממגדלי שמירה באזור נהר הריין בגרמניה וחזר עם סקיצה של מגדל שמירה מהמאה ה-15.
בשנת 1902 נבנה מגדל לוסון ש"עוטף" את מיכל המים.
המשכנו למגדלור Scituate. המגדלור מפורסם בשל הסיפור של 2 אחיות שהפכו לדמויות הרואיות בהיסטוריה של המגדלורים האמריקאים.
סיפורם ידוע בשם - American Army of Two. בספטמבר 1814, שומר המגדלור ורוב משפחתו לא היו בתחנה כאשר הבריטים הנחיתו ספינת מלחמה ליד הנמל. הספינה הבריטית השיקה 2 סירות ארוכות מלאות בחיילים. 2 מבנות שומר התחנה, רבקה ואביגיל, אז בנות 21 ו-17, שנותרו לבד עם אמם בתחנה, הבינו שאין זמן להזהיר את האזרחים. הם תפסו כלי נגינה ותוף שהושארו מאחור בתחנה והחלו לנגן. החיילים, בהנחה שהצליל מאותת על התקרבות המיליציה של העיר, נסוגו בחיפזון. האחיות בייטס חיו עד גיל מבוגר למדי. רבקה מכרה תצהירים תמורת 10 סנט כל אחד, ותמיד הצהירה על אמיתות סיפורה למרות ספקות שעלו בנושא. חבר האגודה ההיסטורית בעיירה ערך מחקר מקיף על הסיפור ומאמין שהוא כנראה נכון.
המשכנו ליעד המרכזי שלנו - פלימות' Plymouth. העיר נוסדה בשנת 1620 על ידי עולי הרגל (Pilgrims), נוסעיה של הספינה המפורסמת מייפלאואר. פלימות' היא היישוב הראשון שהוקם בניו אינגלנד ובארה"ב בכלל. העיר הייתה מקום התרחשותם של כמה אירועים בולטים בתולדות ארה"ב, ביניהם חג ההודיה הראשון. עלינו על הספינה המשוחזרת (סיגי ורז ויתרו על הביקור), ראינו את סלע פלימות' וגם.... אכלנו גלידה טעימה.
אזור קייפ קוד, הוא אחד האזורים המובילים בארה"ב בגידול חמוציות (Cranberries). החמוציות גדלות באדמות ביצה עשירות בכבול. אסיף החמוציות, המתקיים מדי שנה מהמחצית השנייה של ספטמבר ועד סוף אוקטובר, הוא מחזה מרהיב וייחודי. אחת משיטות הקטיף היא השיטה הרטובה - מציפים את שטחי הגידול במים, והחמוציות, בזכות כיסי אוויר קטנים בתוכן, צפות על פני המים לאחר שהשיחים מטולטלים היטב על ידי מכונה מיוחדת.
התוצאה היא שדה אדום ועגול הצף על פני המים. פועלים הלבושים בסרבלים ומגפיים מיוחדים נכנסים למים ומרכזים את החמוציות בעזרת מגבים גדולים, עד שמגיעה מכולה גדולה השואבת את הפירות, לאחר סינונם מהמים. שיטת הקציר הרטוב מאפשרת איסוף של כ-99% מהיבול.
יצאנו משטחי גידול החמוציות והחבר'ה רעבים. הפלא ופלא - יש ממש בסמוך - Five Guys. כולנו התפנקנו על ההמבורגר, הצ'יפס והבוטנים. גם רז השתתפה בארוחה הפרטית שלה. המשכנו לכיוון קייפ קוד. עצרנו לתצפית על תעלת קייפ קוד והמשכנו לטיילת סנדביץ' Sandwich Boardwalk שנחשבת אחת היפות בארה"ב.
הגענו למלון. המלון נחמד מאוד. סוג של מוטל אמריקאי טיפוסי אבל נוח ונעים. הבעלים בכניסה ציין שהוא הוריד מחירים ולכן גם לנו הוא מפחית את המחיר ב-50 דולר (חסכון של 100 דולר).
בתכנון הטיול לקחנו יום "אקסטרא" בבוסטון. המחשבה הייתה בעיקר מנוחה והסתגלות אחרי טיסה בעיקר עם תינוקת. בדיעבד, בוסטון הייתה עיר מהנה מכל ההיבטים.
בעצם כמעט - דבר מרכזי שמהווה בעיה בבוסטון, וזה מפתיע מאוד, זה חוסר הנוחות שאנחנו חווינו בנסיעה עם עגלת תינוקת בתחבורה ציבורית (ומן הסתם לא רק לעגלות תינוק אלא גם לנכים). בתחנות שאנחנו נסענו בהן, לא מעט מעליות לא פעלו והיינו צריכים לרדת עם העגלה במדרגות. אחר הצהריים בר ואני נסענו להביא את הרכב. קרן וסיגי נשארו בפרימרק ואחר כך נסעו בחזרה למלון. הן עבדו קשה מאוד עם ההגלה במסע חזרה למלון. בנוסף, אף אחד גם לא ממש הציע עזרה במדרגות.... אמריקה ורסנו.
קרן ובר עברו לילה לא קל עם רז. בסוף כולם נרדמו לפנות בוקר. אז יצאנו בסביבות 11 מהמלון.
נסענו לטיול בטיילת Fan Pier Park היפה. בגשר לפני הטיילת פועל מוזיאון "מסיבת התה של בוסטון". עוגנת כאן ספינה והמבקרים עולים עם מציגים בתלבושות מסורתיות ובסוף, לצהלת המבקרים, זורקים תיבות גדולות (לא לדאוג... הן קשורות בחבלים....) לים. מסורת. אנחנו לא נכנסו אבל רואים הכל מהגשר.
לאחר הסיור הרגלי בטיילת, המשכנו לכיוון מרכז העיר (אזור שוק קווינסי). בדרך עצרנו בבית הקפה המועדף עלינו - Tatte. לפי המנות שמוגשות (שקשוקה, חלומי, בייגל ירושלמי), נראה היה שיש קשר ישראלי ואכן זה רשת גדלה של שפית ישראלי מקבוצת כנרת שעבדה בהפקות סרטים והחליטה לשנות כיוון עם הצלחה ענקית. בלי קשר להקשר הישראלי, המסעדות מאוד יפות והמנות ממש טעימות. אנחנו התפנקנו על סלט פשוט רענן וטעים
בשוק קווינסי קנינו לאיתי כובע לקולקציה המיוחדת שלו 😇. גם בר התחדש בכובע וגם בארוחה סינית.
הלכנו לפרימרק ובר ואני נסענו להביא את הרכב. קצת בלבלו אותנו עם תחנות האוטובוס (אגב, במרכז העיר, התחבורה הציבורית - כולל אוטובוסים - תת קרקעי) אבל מצאנו והבאנו את הרכב. לא היה בסוכנות כסא תינוק שהוזמן (😠) אז נסענו לשדה התעופה לאסוף כסא. מזל שזו נסיעה ממש קצרה.
חזרנו למלון, אספנו בטארגט את מיטת התינוקת החדשה של בר ואז הלכנו למסעדה יפנית Gyu-Kaku Japanese BBQ. לאוהבי הבשר, זה מקום מיוחד. מקבלים המון (אבל המון) נתחי בשר ובאמצע השולחן בור אש עם רשת ואז צולים את הבשר. היה מיוחד.
טיילנו היום בשכונת Back Bay בבוסטון. לא היינו פה בטיול הקודם ומדובר בשכונה פשוט יפיפייה.
שכונה עשירה וזה בולט. התחלתנו שוב בפארק המרכזי של בוסטון. המשכנו לכיכר Louisburg Square היפה והעשירה. עצירה קצרה לצילום ברח' Acron המפורסם. ברחוב Beacon פועל בר Cheers מהסדרה "חופשי על הבר". איזה יופי של מקום ששומר עד היום את הסטייל של הסדרה. איזה יופי.
משם המשכנו לרח' Newbury. זה הרחוב המרכזי בשכונה. בימי ראשון בחודשי הקיץ, הרחוב הופל למדרחוב ססגוני. המון חבר'ה צעירים מנגנים קטעי ג'אז, רוקדים, דוכנים, חנויות יפות. אווירה נהדרת.
עצרנו להפסקה קלה בקונדיטוריה קטנה בשם Levain Bakery. התענגנו על עוגיות עשירות וטעימות להפליא.
ברחוב פועלת ספרייה ציבורית ענקית ומדהימה ביופייה. בספרייה חצר מדהימה בסגנון ארמון איטלקי. הספרייה מלאה באנשים. ענקית ומרשימה. ליד הספרייה פועלת סוכנות מרשימה של טסלה, אז גם לזה צריך להיכנס והמשך פועלת חנות ענקית של אפל.
קצת תרבות קלאסית והרבה תרבות צריכה.
אתמול ציינתי שיש בבוסטון אקווריום מפורסם אבל לא חשבתי שיהיה ביקוש. אז מסתבר שבר חובב אקווריומים. אז הלכנו רגלית עד האקווריום. בכניסה קיבלתי הנחת Senior 😕...
חזרנו למלון. בר הלך לעשות כביסה. הם בחרו להזמין משלוח מפנדה. סיגי ואני קפצנו למסעדה איטלקית נחמדה. קיבלנו לפתיחה 4 מקלות לחם שום טעימים, חמים ומלוחים. אז כשסיימנו, ביקשנו שיארזו לנו 2. אז המלצרית אמרה שהיא תביא לנו 2 טריים חמים מהתנור. איזה פינוק. הבאנו לקרן ובר והם טרפו את זה בעמידה ליד הדלת .... (רז כבר ישנה בחדר החשוך).
נזכרתי בקטע מצחיק מאתמול. לא שמנו לב בזמן ורז איבדה גרב אחת. אז חיפשנו גרבי תינוקות. בקווינסי מרקט הייתה חנות עם המון בגדים קטנים. בגדי ספורט, בגדים שונים, כובעים. ממש יפה. ראינו חליפה קטנטונת, ממש פיצי, ואמרנו אולי ניקח ל"פירור". בינתיים קרן ובר נכנסו פנימה לשאול אם יש גרבי תינוקות.
אז מסתבר שהחנות מוכרת בגדים לבעלי חיים 😅😅😅 . כל כך צחקנו.
קרן ובר נהנים מידי פעם ל"התעלל" ברז. והיום נתנו לה לנסות שתיה מקש.... כמובן שברגעים אלו אני הופך לאמא שלי...
הלילות עדיין קשים. עייפים מאוד בערב ומתעוררים לפנות בוקר. הבוקר בכח נשארתי במיטה ובסוף קמתי ב-6 וחצי. הללויה.
הג'ט לג לא קל. גם לא אחרי 20 שנה של לא מעט טיולים לצפון אמריקה.
אח, אם באמת העולם היה שטוח. לא הייתה בעיית ג'ט לג.
בלילה הראשון הגענו עייפים מאוד אחרי בפועל כמעט 24 שעות (Door to Door). יצנו מהבית ב-6 בבוקר. נסיעה לנתב"ג, המתנה בנתב"ג עד הטיסה ב-12. עוד 11.5 שעות טיסה. 4 שעות המתנה בנייו יורק.
ביקורת הדרכונים בניו יורק הייתה מהירה מאוד. בניגוד לנסיעות קודמות. אולם בקורת הדרכונים היה די ריק. טיסה לבוסטון על הנייר שעה וחצי. הטיסה עצמה 40 דקות בערך, חצי שעה הסתובבנו על המסלול עם עוד עשרות מטוסים ממריאים כמו רכבים שיוצאים ממגרש חניה של קניון. סך הכל 23 שעות... אז היינו עייפים והצלחנו לישון. וחשבתי שהתגברנו על הג'ט לג. מסתבר שלא....
אתמול ב-8 בערב כבר כולם, כולל רז, מסתובבים כמו זומבים.
פחדתי ללכת לישון ב-8 וחצי אבל אין ברירה. אז התעוררתי ב-2 והצלחתי להירדם עד 5. מצויין.
גם לילדים היה לילה סביר.
אתמול טיילנו בבוסטון כאשר המסלול העיקרי - נתיב החירות. בגדול, עשינו ממש את כל המסלול.
בוסטון יפייפיה. מסודרת, פרחונית, נקייה, המוני תיירים בודדים ובקבוצות. עצרנו לסופגניה וקרמבו ב- Tatte. אוי טאטע. היה טעים. עצרנו ב Quincy Market אבל עוד היה מוקדם מידי לאכול אז הסתובבנו במרכז ואמרנו שנחזור לכאן לארוחת סוף מסלול.
על טיפוס לבונקר היל ויתרנו. עצרנו בפארק נחמד City Square Park לארוחה של רז. הייתה שם משפחה שהכינה מסיבת יום הולדת 1 לילדה עם תות כנושא עיקרי. רעיון נחמד.
הנקודה האחרונה בנתיב החירות הייתה הספינה קונסטיטושן. הפתעה מאוד נחמד ומרשימה שלא ביקנו בה בטיול הקודם בבוסטון. מהמזח חזרנו במעבורת, עם מראה נהדר על קו החוף של בוסטון, שמגיעה ממש עד האקווריום ומשם ..... אוכל.
הבעיה בכל מרכזי האוכל האלה - מה לבחור. אז בר אכל פיצה, קרן התפנקה על מק & צ'יז ואנחנו הלכנו על סיני. היה נחמד.
חזרנו בתחתית למלון. מנוחה קצרה ויצאנו לסניף טארגט לקצת קניות בסיסיות ולאחר מכן ל Applebee's. העייפות הייתה די מכרעת לכן גם ההנאה מוגבלת.
כל כך הרבה עברנו ב 5 השנים מאז הפוסטר האחרון. המון דברים ברמת המשפחה. המשפחה התרחבה. יש היום כבר 4 נינים - נווה, עומר, ליבי ורז ועוד בדרך... מהצד השני, אמא נפטרה בתחילת 2021 ואבא ראה ימים טובים יותר. הוא עוד מעט 92. תענוג מפוקפק הגיל הזה והמחויבות תובענית.
ברמה הלאומית, אלו השנים הכי מחורבנות שהמדינה ידעה. אחרי הקורונה, הממשלה הפכה לממשלה מופרעת - הפיכה המשפטית, שרים כמו בן גביר, סמוטריץ, סטרוק. באמת, תחתית הביוב הרקוב. ואז, הגיע 7 באוקטובר ומאז חיים בסיוט מלחמתי אין סופי. התקופה אחרי 7 באוקטובר הייתה נוראית. אחר כך הגיעה המלחמה עם חיזבאללה. ואז תקיפות איראן והמלחמה הקשה עם איראן (שתפסה את סיגי ואותי בוורשה. מאיתנו הארוע נחסך אבל כל המשפחה הייתה כאן וזה היה תענוג מפוקפק מאוד). הסוף לא נראה באופק בייחוד שביבי וכל המופרעים סביבו לא מעוניינים בסיום המלחמה. סיוט.
אבל, נשתדל להיות חיוביים.
לפני 6 חודשים נולדה רז. כיף בלתי נתפס. ידה, ידה, ידה, אנחנו בדרך לארה"ב לטיול בניו אינגלנד. עד הרגע האחרון נמצאים בתחושה שיש זה לא יקרה. מספיק טיל קטן או כטב"ם שנופל במקום לא נכון וכל הטיסות הזרות מבוטלות.
רציתי לכתוב. כרגיל על ההכנות לטיול. אבל נגד עין הרע, לא כתבתי כלום...
אז אנחנו בטיסת דלתא לניו יורק. טסים ביום שישי אז התענוג המפוקפק של טיסה בכולל עם המוני חרדים נחסכה מאיתנו. מכל הבחינות טיסה ממש נעימה. ארוך, אבל מתגברים.
כל טיול אני מספר איך טסנו פעם. תקף גם היום. נוסף גם AI שהפך את העולם מבחינת התנהלות. פשוט כלים מדהימים. ובמטוס, WiFi. חינם. מי היה מאמין.
אני אשתדל לא להתעצל ולכתוב את יומן הטיול ברמה יומית. אז קדימה לדרך.
טרנד הכנאפה שמציף את המדינה כבר שנה+. שבוע שעבר נדב וירין הביאו מגש מ"כנאפה נוטלה"
היום הכנתי את הכנאפה שלי. עם גבינת עיזים חמאה ומי סוכר, כמו שצריך. פינקתי עם נוטלה. אומר בצניעות המוכרת שלי - אין בכלל מה להשוות.
כמה מילים על התקופה שאנחנו עוברים עם אמא. לא בדיוק התקופה שנרצה לזכור, אבל עדיין, תקופה מורכבת.
אמא דמנטית והמצב הקוגנטיבי שלה מתדרדר מיום ליום. היום באנו לבקר. היינו איתי, שובל, קרן סיגי ואני. אחר כך הגיעה גם אוקה. כשקרן הייתה שם לבד עוד היה נחמד וסביר. כאשר נכנסו איתי ושובל, כמו קלפים שנטרפו. מתקשה לזהות את שובל שלא ראתה אותה כבר זמן. אומרת שהיא מכירה אותה מאז שהייתה ילדה קטנה לפני 30 שנה. קרן קמה ועברה כסא ופתאום היא לא מזהה אותה. בקיצור, כל שינוי יוצר תגובות שאנחנו מתקשים לעכל.
האישה שהייתה אוהבת, חכמה, בשלנית, דעתנית היום חיה בעולם משלה. זו אמא שלי, הסבתא של הילדים וכבר סבתא רבה ל-2 נינים ועצוב שהיא מאבדת את זה. אין שום דרך אחרת אלא להמשיך ולתמוך. אני ואוקה בתורנות יום כן / יום לא ועדיין כל פעם שאני בא, היא אומרת שהמון זמן לא הייתי וכשאני הולך היא מבקשת שאבוא כשיהיה לי זמן.
הנכדים זהב טהור. באמת. מגיעים לבקר, מתקשרים. איזה קשר נהדר בין חבר'ה צעירים לסבא וסבתא שלהם. בשביל אבא הם סם החיים העיקרי היום. רמת האהבה היא בלתי נתפסת.
2020 שנה מטורפת. לתאר בפוסט את מה שאנחנו עוברים זו משימה אולי בלתי אפשרית.
חזרנו מונציה בתחילת פברואר. איזה טיול נהדר היה לנו.
באותו הזמן היו בעיקר דיבורים על הנגיף ה"סיני". ארגון הבריאות העולמי דיווח כל יום על נדבקים ומתים. בסין הגיעו ל-80 אלף נדבקים. כולנו ציקצקנו בלשון וראינו כתבות של איציק הסיני על הסגר בווּהָאן. נו, אז, הנגיף החליט שהשוק בווּהָאן קטן עליו ועשה קפיצה קטנה לאיטליה, ומשם לספרד, צרפת, גרמניה, בריטניה. לכל אירופה. כמובן שגם לארץ הקודש הוא הגיע. המשיך בקפיצה ענקית לארה"ב ודרום אמריקה. בפועל, לכל העולם.....
אז ה-80 אלף נדבקים של סין זו בדיחה קטנה. העולם כבר סופר מעל 15 מילין נדבקים, 625 אלף נפטרים ועוד המסיכה נטויה.
לישראל הנגיף הוא הגיע בסוף פברואר. התחיל בביקור קצר בחנות צעצועים הפיראט האדום ומשם יצא לטייל בארץ עם העדפה מסויימת לביקור מיוחד בשכונות של חרדים אבל בשאיפה, באמת, לבקר את כולם. כמו אליהו הנביא בפסח. רק תפתח את הדלת והוא יגיע.
ההתנהגות של הקורונה זה כמו "כדור הפלא" הצבעוני שהיינו משחקים כילדים. זורקים אותו והוא קופץ כמו משוגע לכל כיוון ובשום שלב אי אפשר לדעת לאן יגיע בקפיצה הבאה.
* סגירת השמיים (בכל העולם) והגבולות. בגדול, העולם נסגר. אין מעבר בין מדינות. שֶנְגֶן.... שֶמִנְגֶן.... הכל סגור.
ביטלנו את הנסיעה של סיגי לברלין שהייתה מתוכננת לסוף מרץ. הרציונאל היה לקבל את הכסף מהביטוח. יתר הבנות לא ביטלו כי "חבר" עוד חשבו שהטיול יהיה בנובמבר..... Silver lining / אופטימיות היא שם המשחק.
הרבה מיילים, עצבים ואפילו הגשת תביעה לבימ"ש לתביעות קטנות אבל בסוף, אחרי 4 חודשים ראינו את ההחזר מהשטיח המעופף וחברת הביטוח. באותו זמן עוד חשבתי שיש התכנות לנסיעה לארה"ב .....😂😂😢. הייתי בודק כמעט ברמה יומית את ההודעות של משרד החוץ האמריקאי לגבי כניסת טיסות מאיטליה. היום, כשארה"ב עמוק בתוך המגיפה עם 4 מיליון (!!) נדבקים ו-150 אלף נפטרים, זה נראה מצחיק (או בעצם עצוב). אז כמובן שגם הטיול לארה"ב בוטל. אלאיטליה ביטלה את הטיסות. את הכסף הבטיחו להחזיר אבל עד היום (יולי 2020) עוד לא ראינו החזר. בסוף יחזירו.
כמה עבדתי על הטיול הזה. כדרכי בקודש, הכנתי מסלול מפורט ומדוקדק. היה צריך להיות טיול מיוחד. כולם היו.
בגלל הביקור המתוכנן בפילדלפיה, ממש עשיתי קורס לא פורמאלי על ההיסטוריה של ארה"ב ממחצית המאה ה-18, מלחמת העצמאות והקמת ארה"ב, החוקה והתיקונים הראשונים לחוקה. אנשים מדהימים. הדמויות שהכי התעמקתי בהם היו בנג'מין פרנקלין ותומאס ג'פרסון אבל היו עוד רבים וטובים. באמת תקופה מדהימה מבחינת התוצאות שלו וההשפעה על ההיסטוריה העולמית אפילו עד ימינו. מצאתי ב- YouTube סדרת הרצאות של פרופ' אייל נוה מאוניברסיטת תל אביב "ארה"ב מעליה לשקיעה?". 14 הרצאות מדהימות (שעה וחצי כל אחת). מומלץ בחום.
את הנסיעה המסורתית לקפריסין בראש השנה גם ביטלנו. את שלב התמימות כבר עברנו. השמיים עדיין סגורים ואנחנו עמוק בתוך הגל השני שמבחינת נבדקים הוא פי 2 מהגל הראשון. גם כאן עוד צפויה לי מלחמה קטנה עם חברת הביטוח. אל Avgi's Home עם ציון ומירטה בוודאות עוד נחזור.
* שוק ההון. פעם ראשונה שעשיתי מעשה של מימוש כולל של השקעות. הבורסות בתחילת מרץ צנחו כמו האנשים שקפצו ממגדלי התאומים. במהירות, עם הראש למטה. במשך שנים היו משברים - המשבר של 2008, המשברון של דצמבר 2018 ועוד. ב- 2008 היה ברור שזה משבר פיננסי ולא ריאלי ושהשווקים יחזרו וזה אכן קרה תוך שנה. בדצמבר 2018 היה משבר שאף אחד לא ממש הבין. יותר כמו מימוש נקודתי שקצת הלך רחוק מידי אבל התיקון היה די מהיר. 2019 הייתה שנה מטורפת בבורסות. אבל ב- 2020 - זה היה משבר גורף. השווקים פשוט עומדים. ההשלכות הרסניות. פה אמרתי שאין לי כוח נפשי לנפילות כאלו מטורפות. אז מימשתי בבת אחת הכל. כמו שסיינפלד אמר Like a band aid, right off.
גם לי היה ברור שבטווח הארוך יהיה תיקון אבל כאן הטווח הארוך נראה ארוך מתמיד.
בארה"ב השוק די חזר לרמות קרובות לרמה הקודמת אבל הם עמוק בתוך המגיפה, לפני בחירות. יש הרבה דיבורים על הזרקת הכסף הענקית של הממשל לשוק. רמת סיכון מאוד גבוהה. עוד לא הגעתי לתובנה שזה הזמן להיכנס. מבחינתי הסיכון עדיין גדול מאוד ואני אפילו מעדיף להפסיד תשואה. בישראל, המדדים עוד רחוקים מהרמות של תחילת 2019. השוק כאן במשבר גדול, הגרעון צפוי להיות ענק. היינו במעל מיליון מובטלים וגם עכשיו, כמות המובטלים לא ממש מצליחה לרדת מתחת ל-800 אלף. מספרים משוגעים. כרגע הממשלה שופכת כסף כמו מים מצינור כיבוי אש שפתוח על עוצמה מלאה. בשלב מסויים, הזרם ייגמר בצינור.
התובנה האישית שלי - עד שלא יימצא חיסון, השוק לא באמת יחזור לשגרה. בכל מקרה, העולם אחרי הקורונה יהיה שונה באופן מהותי מהעולם רגע לפני . שוק הנדל"ן למסחר ומשרדים יעבור מהפכה ענקית. המסחר הקמעונאי. הממשלות יצטרכו להחזיר חלק מהכספים ששפכו בלי אבחנה. בקיצור לא פשוט. רמות הסיכון עדיין גבוהות לטעמי. ברור שמי שירצה להקשיב לסולידית, שייכנס עכשיו..... החלטות נטילת סיכון הן החלטות אישיות. אין נכון לא נכון.
הכלכלות הריאליות מתכווצות באופן משמעותי. ענפי התיירות בקריסה - חברות תעופה בגדול עומדות כבר 5 חודשים. ערים שעד לאחרונה צעקו שהם רוצים פחות תיירים - ונציה, ברצלונה, אמסטרדם - לא ראו תיירים 4 חודשים. בתקופת הסגרים של חודש מרץ התמונות מהעולם היו מטורפות. רחובות שוממים שאפילו בסרטים לא רואים דברים כאלו.
ענף המסעדנות במשבר ענק. קניונים בירידה ענקית וסוגרים בשעות מוקדמות.
שופרסל וחברות השליחויות חוגגים בגדול.
*הורים
אוי כמה שהם סובלים. כמה שהם סובלים. הגל הראשון פגע קשה בבתי אבות. אמרו לכולם לא להתקרב לזקנים. ואלו לא מבינים לאן כולם נעלמו..... אמא עוברת תקופה קשה מאוד. 5 חודשים בתוך הקורונה, עדיין לא מבינה מה קורה. למה אי אפשר לשבת כולם ביחד. מגיעים אליהם ב"טיפות", כל פעם כמה מהמשפחה. היא תמיד קמה אלינו ואומרים לה לחזור לשבת בספה. כל הזמן שואלת את אבא למה הוא לא הולך לשבת איתנו וכנראה חושבת שאולי הבעיה איתה. בלתי נתפס.
ההורים היו רגילים לשגרה יחסית בריאה של יציאה להרצאות, חוג פה, חוג שם, חברת חשמל, תיאטרון, סרט בשלייקס וכמובן רופאים. היומן שלהם היה מלא.... כל זה נעלם ברגע. חוץ מהרופאים והתרופות. ובתקופה כזו, למבוגרים, המצב רק מחמיר.
הנכדים ענקים. פשוט ענקים. מבקרים, מתקשרים. להורים, זה סם החיים.
את הפוסט הזה אני אסיים לבינתיים.
יגיעו עוד פוסטים על חוויות הסגר, זום, חגים (פסח, יום העצמאות) החזרה המסויימת ל"שגרה", אבטלה... איך תהיה החזרה לעולם החדש. בטוח שיש עוד המון רגעים לציון ונושאים לציין.
אולי עד שאסיים את הזכרונות על התקופה הזו יסיימו כבר לפתח את החיסון שכולם כל כך מחכים לו.
הפעלתי מוזיקה במחשב ובאופן רנדומאלי התחיל להתנגן עכשיו "ניצוצות" של רמי פורטיס ובארי סחרוף.
פורטיס מדבר על האדם האחר שקיים בתוכו, ועל המאבק איתו. אני פשוט חושב על החודשים המטורפים שעוברים עלינו.
אז שמתי כמה מילים. לא חשוב ההקשר. כל אחד בוחר את ההקשרים שלו. פשוט מילים יפות בשיר נהדר.
"צועק אל הירח, בוכה ומקלל
מסתובב כמו כלב, מוכה ומילל....
זה כמו לרקוד עם שד שמחבק ולא עוזב
כן הוא תמיד רעב. אני הולך ומתרחק
ניצוצות של הבנה, שוב חולפים כמו סרט נע
כמו רוח סערה הם מקלפים עוד חלקים מהקליפה"
איזה שיר נהדר וכל כך מתאים למצב הרוח. שלי ומצב הרוח הכללי.
אז מה היה לנו מאז העדכון האחרון -
נפרדנו מבוני שלנו (21/06/2020). בת 14 וחצי ואיתנו 14 שנים.
(אני כל כך אוהב את התמונה הזו. שאפו ענק לשובל על תמונה מדהימה)
לא קל ולא נעים להיות זקן. כלב או בן אדם.
כבר התקשתה לקום ולעמוד שלא לדבר על לצאת לטיול שכל כך אהבה. בשבועות האחרונים עברנו לאוכל רך ופסטרמה לפינוק שעזר לה מאוד לעבור איתנו עוד חודש של מבטים. 3 הימים האחרונים לא היו נעימים. בסוף בלית ברירה קיבלנו את ההחלטה להיפרד.
מילה יפה "הרדמה". אז חברים, זה לא קל וחבל שלא הכינו אותנו. זה אירוע קשה.
נדב לא באמת זוכר את עצמו בלי בוני. מלווים אחד את השנייה שנים באהבה מרשימה. כמה שנדב דאג לה בשנים האחרונות. מעיד המון על הילד !! זה לא רק נדב. בשנים הראשונות איתי היה איתה המון באותה אהבה לבוני שהוא העביר לנדב.
אנחנו תמיד נזכור את בוני הכלבה המושלמת - אוהבת, חכמה, אוהבת פינוקים, נוחה לכולם ומפגינה חיבה קרובה.
כמה שמחה וקפיצות בסיבובים כשלקחנו את הרצועה לקראת יציאה. איזה מבטים הייתה נותנת כשמישהו הראה סימנים של יציאה לטיול. כשהייתי שם את הסנדלים כבר החלו הריקודים והדבקות המסתובבות. איזה קפיצות לגובה ועל הגדר.
היינו יושבים בסלון ופתאום בוני קמה והולכת לדלת ומסתכלת על הדלת הסגורה. ידענו מישהו (סביר להניח בבה) מגיע. הייתה מזהה את הצלילים מרחוק. מדהימה. נדב היה מריץ אותה ועושה לה גליצים עד שפעם אחד אפילו התנגשה בדלת הכניסה.
אוזן ימין תמיד זקופה ואוזן שמאל שמוטה. סימן היכר ייחודי שלה.
כל כך הרבה זכרונות מיוחדים ונעימים.
אני כבר כמה פעמים השבוע יוצא לחניה והאינסטינקט בודק איפה בוני. אולי שוכבת לצד השברולט הלבנה.
העולם די משתגע בימים האחרונים. וירוס קורונה מסין מאיים על כולם, ראש ממשלמת ישראל נוסע לרוסיה ומחזיר בחורה שהורשעה בהברחת סמים מרוסיה במסגרת קמפיין בחירות (מס' 3 בשנה האחרונה) הזוי. אז קצת אֶסְקֶפִּיזְם תמיד מומלץ במצבים כאלו ואין טוב מנסיעה לחו"ל.
קצת עדכון על עלויות נסיעה בעידן ה- Low Cost. טיסה לונציה עם EasyJet לזוג, כולל מזוודה אחת (23 ק"ג) עלתה לנו 700 ש"ח. 5 לילות במלון בדרגה 4* בונציה (Best Western Plus Hotel Bologna) כולל ארוחת בוקר עולה 1,350 ש"ח. היינו במלון הזה ב-2011 ומדובר במלון מצויין.
סך הכל לזוג - טיסה + 5 לילות כולל א. בוקר - 2,050 ש"ח (נהיה הוגנים, בגלל הטיסות זה בפועל 4 ימים מלאים...).
עכשיו קוראים נכבדים, אתם מוזמנים להזמין 4 לילות בבקתת עץ בעמוקה. יעלה לא פחות מ-3,000 ש"ח.
בזמן שאנחנו נבקר בפיאצה סן מרקו, גשר ריאלטו, ארמון הדוג'ה ועוד, הנופשים בעמוקה יוכלו לבקר בקבר רבי יונתן בן עוזיאל שיש המייחסים לו סגולות לשידוך. בהצלחה עם השידוך.
לקראת הנסיעה לונציה, הזמנתי כרטיסים למרפסת בארמון Fondaco dei Tedeschi שהפך למרכז קניות יוקרתי.
אתמול אני מקבל מייל מוזר מאוד בזו הלשון -
We regret to inform you that on Sunday, Feb 2 the store opening hours are being rescheduled to a later time due to the dismantling of an explosive device in Venezia Porto Marghera which will impede access to the City of Venice.
מה? סוגרים את ונציה לפירוק פצצה? WTF??
אז כן. מסתבר שבמסגרת עבודות בנמל ונציה (לשם דיוק - נמל מרגרה Porto Marghera) מצאו במקום פצצה במשקל של 500 ק"ג ממלחמת העולם ה-2. כן. חתיכת פצצה שלפי האזור שנסגר לתנועה, יכולה ל"טפל" באזור ברדיוס של כ- 1.5 ק"מ... נחמד.
אז לאחר לא מעט דיונים, הכריזו על ה-2 לפברואר (יום ראשון)- Bomba Day. סוגרים רדיוס של 1.8 ק"מ מאזור הפצצה כדי לנטרל אותה ולהוציא אותה מהנמל. בין היתר ייסגר הגשר שמחבר בין מסטרה לונציה. לפי התוכנית הגשר יהיה סגור בין 7:30-12:30 אבל לך תסמוך על איטלקים....
אני לא מבין. איפה כל הבישופים והקרדינלים של הכנסייה הקתולית? עבודות ביום ראשון קודש? מה זו הפריצות הזו?
צריכים לשלוח אותם לקורס ניהול מדינה מזורז במאה שערים ובבני ברק.
נקווה שלא יהיו בעיות, ללא שביתות איטלקיות ושהכל יעבור בשלום.
אם כך, "ביום של הפצצה" יש לנו 2 אלטרנטיבות - לצאת לונציה ברכבת של 7 בבוקר או לחכות לסיום הפרוייקט ולצאת לונציה בצהריים. כנראה נלך על האופציה השנייה. ונציה ביום ראשון לא מתעוררת לכוס קפה איטלקי טוב לפני 10 בבוקר ואין לנו מה לחפש בעיר שוממה וקרה ב-7 בבוקר. נטייל קצת ל- Piazza Ferretto, הכיכר של מסטרה.
אחרי כמעט 30 שנות עבודה (התחלתי לעבוד בשטרן, אברדם את וייסקופף במרץ 1990), אני יוצא באופן פורמאלי לדרך חדשה, לא ידועה. אתמול החזרתי את הרכב לקיבוץ חניתה. עוד "לבנה" בקיר היציאה לדרך החדשה.
השנתיים האחרונות היו שנתיים "מיוחדות" שאולי ארחיב עליהן בהמשך. עכשיו זה עוד לא הזמן. אני עוד לא מוכן לזה.
אני שלם עם השינוי באופן לא יאומן. בבית כבר חודשיים, מתחיל לחשוב על מה עושה הלאה וזה יגיע.
בינתיים, אין כמו קפיצה קטנה לחו"ל כדי להתחיל את הפרק הבא.
אז נדב, סיגי ואני נוסעים לקרקוב ל-5 ימים. קרן בארה"ב, איתי בדיוק חזר מקמבודיה, אוקה ומושיק בצרפת, ליאור אדווה ונווה בהודו, ניר בסיני. רק בבה ופידר "תקועים" בקרית ביאליק.
אז אני מאחל לעצמי הצלחה והנאה מהדרך החדשה. מגיע לי.
אחרי 23 שנים שבהם נהגתי ברכבים של מקומות העבודה, הערב, כנראה, היה התדלוק האחרון שלי עם דלקן.
חזרנו מהליכה נעימה בטיילת ליד הים, נסענו ל"דלק" באיצטדיון. וזהו. ופתאום חשבתי על זה.
יום שבת מחזיר את הרכב.
חייכתי. 😉. באמת שאין שום מחשבות שניות.
שלב התכנון המקורי הוא תמיד קביעת תאריכים ומסלול כללי. היו 2 אפשרויות שבעיקר היו תלויות בתאריכי היציאה והקרוז - התחלה בקרוז ואחר כך טיול ביבשת או המסלול ההפוך. בהתחלה, ע"פ התאריכים שנבחרו, היינו אמורים להתחיל בקרוז ואף עשיתי הזמנות ברויאל קריביאן. בסוף, הצלחנו להתארגן מבחינת תאריכים - האילוצים היו בעיקר הזמן שבין סיום מועדי ב' באוניברסיטת חיפה (קרן) לתחילת מועדי ב' בטכניון (איתי).
חשבנו שיהיה עדיף להתחיל בטיול ביבשת ואז לעלות להתפנק על הקרוז.
אז קוראים יקרים - אין בכלל ספק - אם אתם מתכננים טיול משולב של פנים אלסקה וקרוז - הקרוז בסוף הטיול. חד משמעית. אין בכלל שיקול.
היום אחר הצהריים עולים לקרוז. יש לנו יום די קליל. בעיקר מטיילים בסוורד. יצאנו לפארק נחמד ליד המלון.
הנופים האלו - מפרצים, רכסי הרים מושלגים, יערות (באיזה קלות היום מצלמים תמונה פנורמית...)
המשכנו לאזור מעגן הסירות של סוורד. מיד כשהגענו למגרש החניה, ראינו את הספינה "שלנו" עוגנת בנמל. Royal Carribean Radiance of the Seas. מחכה לנו בקוצר רוח.
אזור מעגן הסירות די קטן (יחסית). המון סירות עוגנות. לא היכטות המפוארות של קאן או אפילו לימסול... , חנויות לציוד דיג, מסעדות קטנות. מידי שנה, כמו בערים דומות באלסקה, מתקיימת תחרות דיג והדייגים מגיעים לנמל, שוקלים את השלל ובסוף מוכרזים הזוכים לפי קטגוריות שונות. מזג האוויר די סגרירי כמו שרואים התמונות.
חזרנו להתארגנות אחרונה לפני הנסיעה למעגן של הספינה. הסוכנות המקומית של הרץ נמצאת ממש בדרך למעגן. יש להם אפילו שירות הסעות מהמשרד למסוף הנוסעים. אז הורדנו את סיגי, קרן ונדב במסוף, עם המזוודות והתיקים ואיתי ואני נסענו להחזיר את הרכב וממש תוך כמה דקות סיימנו ונפרדו מהרכב שליווה אותנו בכיף גדול לאורך הטיול וחזרנו למסוף.
ההתרגשות בעיצומה. בחוץ אוספים את המזוודות ובחור נחמד ומקועקע מפטפט איתנו כרגיל במחוזות אלו. נכנסים לאולם כדי לעשות צ'ק אין. יחסית די מהיר. הפקידה שעשתה לנו צ'ק אין "קצת" התבלבלה בעניין דרישות כניסה לקנדה וחשבה שישראלים צריכים ויזה וביקשה להשאיר אצלה את הדרכונים. למרות שידעתי שלא צריך ויזה, לא הקדשתי לזה יותר מידי מחשבה ומסרתי את הדרכונים. אבל מישהו בצוות בדק שוב והבינו את הטעות והתנצלנו אלף פעם.... אפילו קיבלנו מכתב התנצלות. אמריקה ורסנו. ברור לכל איך זה היה מתנהל בישראל שלנו.
עולים לספינה. על "הכביש" משנת 2001. 90 אלף טון (בשיט בברצלונה, הספינה הייתה 150 אלף טון... מפלצת בלתי נתפסת) 2,500 נוסעים ועוד כ- 900 אנשי צוות. בחודשי הקיץ, שטה לאורך חופי אלסקה והוואי. בחורף שטה לאוסטרליה וניו זילנד.
כשעולים לספינה, החדר עדיין לא מוכן אז מתחילים בסיור בעיקר, בסיפון העליון. נהנים עדיין מהנופים של סוורד, משחקים טניס שולחן, אוכלים משהו...מתחיל הפינוק הגדול.
יצאנו בבוקר מהומר ונסענו את כל הדרך עד לצומת הכבישים Sterling / Seward קצת אחרי Coopers Landing.
ירדנו לעצירה נחמדה לחוף אגם קינאי (Kenai Lake) שכללה גם ארוחה קלה של שאריות הלחם שקנינו באנקורג'.... אז אחרי ארוחה קלה וטעימה, ממשיכים לכיוון סוורד (מבטאים את השם סוּ - ווֹרְד). היעד העיקרי שלנו לפני סוורד - קרחון אקזיט Exit Glacier אבל קצת לפני ההגעה לקרחון, עצרנו בנקודת תצפית קטנה לאורך הכביש על מעין בריכה גדולה מלאה במעין שושנות מים. נחמד.
המשכנו עד מרכז המבקרים של Exit Glacier. ממרכז המבקרים הלכנו לכיוון הקרחון. המסלולים מסודרים וההליכה די קלילה (בהתחלה...). מי שממש מעוניין, יכול לקחת מסלולים ממש קשים לאזור העליון של הקרחון. לא פשוט. אנחנו בחרנו את המסלול הרגיל. קרן העדיפה להישאר לנוח ברכב. הגענו לנקודת התצפית הראשונה על הקרחון באזור שנקרא Outwash Plain (בתרגום מילולי - מישור שטוף). כל השטח הזה כוסה בעבר על ידי הקרחון ועם הנסיגה של הקרחון, נוצר שטח אדמה חשוף עם מים זורמים (מהפשרת הקרחון בקיץ). לא צומחת במקום צמחייה בשל ה"עבר" הקפוא של המקום. בהמשך, חוזרים לשביל שעובר דרך חורש. לאורך המסלול, מדי כמה מטרים, יש שלט קטן עם מספר שמציין את השנה שהקרחון "נפרד" מאותה נקודה. המסלול מתחיל ב-1917. במאה השנים האחרונות הקרחון נסוג בערך 2,000 מטר !!
הנשיא אובמה טייל כאן ב- 2015 והפנה המון תשומת לב לנושא האקלים ונסיגת הקרחונים. (מי שרוצה לקרוא קצת, מוזמן ללחוץ כאן). אנחנו ממשיכים לטפס לכיוון התצפית על הקרחון. גם סיגי פרשה בנקודת תצפית אמצעית וה"בנים" המשכנו הלאה. כשהגענו לנקודת התצפית האחרונה במסלול, איתי החליט שהוא הופך להיות מטפס הרים, דילג מעל לחבל שמציין ש"אסור לעבור את החבל" (הוא כמובן לא היה היחיד ורבים וטובים עלו למעלה לתצפית גבוהה יותר). מזל שסיגי לא הייתה כאן, הדרמה הייתה גדולה.
אין ספק שהביקור במקום ממש מומלץ.
המשכנו ליעד האחרון שלנו בקטע הזה של הטיול - סוורד. העיר קרויה על שמו של ויליאם סוורד שהיה שר החוץ של ארה"ב בשנים 1861-1869. סוורד יזם את רכישת אלסקה מידי הרוסים. הסיבות לרכישה הייתה טענתו שארצות הברית חייבת לנוע מערבה. לאחר הרכישה, כונו אלסקה ורכישתה "קוביית הקרח של סיוארד", "השטות של סיוארד" ו"גינת דובי קוטב". כיום נחגגת הרכישה באלסקה ב"יום סיוארד" שחל ביום שני האחרון של חודש מרץ. נקודה היסטורית נוספת - סוורד כיהן בממשל של אברהם לינקולן. ביום הרצח של לינקולן, הקושרים תכננו לרצוח גם את סוורד. מתנקש הצליח להיכנס לביתו ודקר אותו באופן קשה אך הוא שרד את התקיפה.
הגענו לסוורד. בכניסה לעיר פארק קטן עם דגל אלסקה - שמונה כוכבים זהובים על רקע כחול כהה. הדגל עוצב בשנת 1927 על ידי נער בן 13 בשם בני בנסון מסוורד במסגרת תחרות של בני נוער לעיצוב דגל עבור טריטוריית אלסקה (לפני שאלסקה הצטרפה כמדינה לאיחוד בשנת 1959). בהסבר על הדגל צוין שהצבע הכחול מסמל את השמים ואת הצבע של פרח הזכריני (פרח שכיח באלסקה). הכוכב בפינה הימנית עליונה הוא כוכב הצפון ונועד לייצג את המדינה העתידית אלסקה כמדינה הצפונית ביותר בארצות הברית. הדובה הגדולה מייצגת עוצמה. הדגל של בנסון נבחר פה אחד והפך לדגל של מדינת אלסקה בעת צירופה לאיחוד של ארצות הברית. הגענו למלון. אחרי מנוחה קצרה יצאנו למרכז הימי בסוורד שנמצא ממש צמוד למלון. נחמד מאוד.
בערב, יצאנו לאכול במסעדה יוונית. כן מסעדה יוונית Apollo Restaurant. המסעדה מעוצבת כמו איזה מקדש יווני סוג ד' עם שירות די איטי ומלצרים שלא מפסיקים להזרים קנקני מים לשולחן כאילו אנחנו במסעדה במדבר סהרה 😅. אבל בסך הכל, האוכל די טעים (אכלנו בעיקר אוכל איטלקי....) והמקום היה נחמד.
סיימנו בעצם את החלק הראשון של הטיול, החלק היבשתי. מחר אחר הצהריים, עולים לקרוז לקטע השני. אין ספק שהבחירה לעשות קודם את המסלול היבשתי ואחר כך את הקרוז זו ההחלטה הנכונה. הטיול היבשתי מדהים. אין מילים, אבל עכשיו יוצאים לנופש.
הטיול שלנו באלסקה נראה, על המפה כמו הספרה 8. אנקוראג' היא האמצע של הסיפרה וממנה יצאנו ל"עיגול" העליון - עלייה לדנאלי, ואלדז וחזרה לאנקוראג'. אנחנו מתחילים היום את הקטע של החלק התחתון של ה-8, חצי האי קינאי.
לפני שאנחנו נפרדים מאנקוראג' (עד הפעם הבאה), אז קפצנו למאפייה מקומית שבר המליץ עליה - Great Harvest Bread. הוא עוד לא היה באלסקה (גם זה יגיע) אבל מצא סרטון ממש יפה על המאפייה המיוחדת הזו והיא ממש מעבר לכביש. מומלץ לצפייה קצרה.
אז עצרנו במקום, מקום נחמד עם בחורות חייכניות, אפשר לסיים ארוחת בוקר מהטעימות שמציעים כאן. קנינו לחם טרי ועוגת קינמון ענקית שבהמשך התבררו כקנייה מצויינת. מצויידים במאפים טריים, אנחנו נפרדים מאנקורג' ויוצאים לכיוון חצי האי קינאי. הקטע הראשון של הנסיעה הוא לאורך מפרץ Turnagain. למי שיטרח להסתכל במפה, המפרץ הוא ה"זרוע" הימנית של מפרץ קוק הגדול. למפרץ קוק, 2 "זרועות" בצורת האות Y - מפרץ Knik ומפרץ Turnagain. בסוף המאה ה- 18 הפליג החוקר ג'יימס קוק לחיפוש המעבר הצפוני (מעבר המחבר את האוקיינוס השקט לאטלנטי דרך היום הצפוני). מבט קצר במפה מגלה שהוא היה רחוק מאוד מהמעבר.... אבל מדובר על המאה ה- 18.
למרות שהקצין הראשי, William Bligh, העריך ששני המפרצים מובילים לנהרות ביבשת ולא למעבר הצפוני (כפי שזה בפועל), קפטן קוק שלח אותו לחקור את מפרץ קוק. בליית' חזר ודיווח שהמפרץ מוביל לנהר. קפטן קוק אז שלח אותו למפרץ השני. גם כאן, לתסכולו של בליית' התברר שהוא צודק.... זה לא המעבר. בכעסו הוא קרא למקום Turn Again.... "|מסתובבים עוד פעם"). דבר אחד בטוח, בליית' זכה לשוט באחד המקומות היפים. ב- Turnagain Arm תופעת גאות ושפל קיצונית הגדולה בארה"ב כאשר פער הגבהים הוא עד 12מ' שיוצרים אזור בוצי ענקי (ומסוכן מאוד לגישה) בזמן השפל. נחשול גאות עד גובה 2 מטרים ומהירות של 20 קילומטרים בשעה מתרחש בשעות אחר הצהריים (נחשולים משמעותיים מתרחשים סביב ימי ירח "מלא" וירח "חדש"), כשהמים "חוזרים" למפרץ. יש ברשת לא מעט סרטונים של גולשים שעולים על הנחשול. מרשים.
לאורך המפרץ מספר נקודות תצפית - Beluga Point, Bird Creek, Bird Piont. איך התמונה הפנוראמית שלי?? תגובות יתקבלו בברכה.
אנחנו באופן רשמי נכנסים לקינאי. התחנה הקרובה שלנו תהיה באגם וקרחון Portage שם יצאנו לשייט קצר לקרחון. שייט אידיאלי - לא ארוך, תצפית נהדרת על הקרחון. מרשים. סמוך לקרחון, הספינה עצרה ל"דוג" גושי קרח מהאגם.
קוראים יקרים, אלסקה מדינה קרה. הקיץ נעים, אבל בשייט סמוך לקרחונים, הטמפרטורות נמוכות. קר. יש להיערך בהתאם.
היעד הסופי שלנו זו Homer. אנחנו נוסעים בכביש 1. הנופים לאורך הדרך באמת מרשימים. ממש כיף. נוסעים לאורך נהר קינאי. ליד Cooper Landing התקהלות קטנה. אחד הכללים הראשונים באלסקה, יש התקהלות, כנראה יש דוב בסביבה.
עצרנו ואכן, דוב חום (לא גריזלי) ירד לשחייה או לדיג בנהר. לא יודעים בדיוק מה הייתה הכוונה שלו, אבל הבחור לא העריך לגמרי את הזרם בנהר והתחיל להיסחף למרכז הנהר. אבל, הדוב היה בחור רציני ויצא מזה בכבוד. התכנון שלי היה גם לעצירה להליכה במסלול Russian River. מדובר במסלול באורך של כ- 2.5 מייל לכל כיוון וידוע כמקום שבו מגיעים הרבה דובים לדוג דגים. לאחר שיקול קל,
בהתחשב ביום היחסית עמוס, הוחלט לוותר ולהמשיך בנסיעה. נסענו במעקף שנקרא Skilak Lake Road. קראתי בזמן התכנון כמה המלצות על המסלול הנ"ל וחשבתי שיהיה נחמד לצאת קצת מהכביש הראשי. למי שמתכנן טיול באזור, אפשר לחלוטין לוותר.
ממשיכים בנסיעה להומר. עצרנו בסולדוטנה (Soldotna). אנחנו באיזור הדרומי יותר של אלסקה ובעבר, לפני שהרוסים מכרו את אלסקה לארה"ב, ישבו כאן רוסים. זה מתבטא בחלק לא מבוטל של שמות העיירות כאן. סולדוטנה עיירה חמודה מאוד, מהווה מרכז ליוצאים לדיג וציד.
בפארק היה הפנינג נחמד, לאורך הנהר דייגי סלמון. הם דגים את הסלמון, חותכים את הדג במקום ואת השאריות זורקים בחזרה לנהר. עצירה נחמדה מאוד.
אנחנו נוסעים לאורך החוף, המערבי של חצי האי.
עצרנו לביקור קצר בכנסייה הרוסית הנינילצ'יק (הזכרתי לפני רגע את עניין שהמות הרוסיים, נכון?). הכפר שנוסד ע"י "החברה הרוסית-אמריקאית". קצת היסטוריה. החברה הייתה חברה פרטית שקיבלה זיכיון קיסרי מהצאר פאבל הראשון ב- 1799 במטרה לתת זכויות מסחר מועדפות ב"אמריקה הרוסית".
הזיכיון הקיסרי העניק לחברה 68 שנות מונופול על כל המסחר הרוסי עם יבשת אמריקה בכלל ואמריקה הרוסית בפרט. מחברת מסחר כלכלית הפכה החברה הרוסית-אמריקאית לשליטה בפועל של אמריקה הרוסית כאשר ראשי החברה כיהנו גם כמושלי אמריקה הרוסית. החברה שמרה על מעמדה עד רכישת אלסקה ב-1867, מה שהביא גם לפירוק החברה. העיירה Ninilchik הקומה ב- 1820 לטובת עובדי החברה שלא יכלו לעמוד במסעות לרוסיה. כאשר נמכרה אלסקה לארה"ב, בחרו מרבית התושבים להישאר במקום (החלטה נבונה בהחלט).
העיירה נפגעה קשות ברעידת האדמה של 1964 כאשר האדמה שקעה כמטר וחלקים נסחפו למפרץ וכמו בעוד מקומות באלסקה, נבנתה מחדש בסמוך.
הכפר מפורסם בעיקר בזכות הכנסייה הרוסית - The Transfiguration of Our Lord Russian Orthodox Church – אשר נבנתה ב- 1901 (ותודה ל Google photos על האפקט המוצלח על התמונה שצילמתי).
או-טו-טו מגיעים להומר / Homer.
הומר (Homer) היא עיירת אמנים ודייגים, הנמצאת בדרום מערב חצי האי קינאי, בסופו של כביש Sterling Highway. בניגוד לעיירות רבות באלסקה, הומר היא מקום חי ונושם, לא רק בזכות תיירים שבאים ועוזבים, אלא בעיקר הודות למרקם האוכלוסייה המקומית. מצפון תוחמות את הומר פסגות מושלגות, ממערב מפרץ קוק, ומדרום מזרח מפרץ קצ׳מק (Kachemak Bay), שמשמעות שמו בשפת בני האליאוט, "המפרץ הערפילי". הומר מפורסמת בלשון חולית שאורכה כשישה ק״מ, שזכתה לכינוי "הספיט" (Homer Spit). ברעידת האדמה של שנת 1964שקע ה- Spit בכשלושה מטר, וחלק מהמבנים שעליו נהרסו. היום מהווה המקום את לבו התיירותי של היישוב.
אחד המקומות המפורסמים ב Homer Spit הוא בר מקומי בשם Salty Dawg Saloon. המקום מורכב מכמה בקתות עץ מחוברות ומגדלור. המבנה נבנה (ע"פ האגדה...) ב- 1897 ועבר תפקידים שונים לאורך השנים (דואר, תחנת רכבת, חנות מכולת ועוד). נכנסים פנימה. הרצפה מכוסה נסורת עץ. מקום צפוף, אנשים יושבים על הבר ובשולחנות מסביב. המקום מכוסה - כל הקירות והתקרה - בשטרות של דולר, 5 דולר ואף יותר. מדהים. מעניין אם מישהו פעם העריך את סכום הכסף שתלוי על הקירות. ראינו את זה גם בבר מקומי ב- Denali Highway, אבל כאן זה "קצת" יותר מרשים. מעניין אם בדומה למזרקת Trevi ברומא, אוספים מידי פעם את השטרות.... מקור המנהג ע"פ האגדה המקומית, הוא שאחד הסועדים במקום סיים לאכול, שילם את החשבון ואז הוציא מכיסו עוד שטר של דולר, חתם עליו את שמו ותקע אותו לקיר בסיכה שמצא. הוא הסביר שאחד מחבריו עתיד להגיע לפאב מאוחר יותר וחבר זה הפרוטה אינה מצויה בכיסו והוא יזדקק לאותו דולר כדי לקנות לעצמו בירה. לא ברור אם אותו חבר אכן הופיע שם. אבל זה כנראה הפך למנהג מקובל באלסקה. לא בטוח אם הג'ינג'י השאיר כאן משהו על הקיר.
טיילנו רגלית לאורך ה Spit. חנויות אומנים חמודות. הנוף של המפרץ מסביב חלומי. בלי לחשוב לרגע, הייתי מוכן לעבור לגור במקום. עם החורף הקר.
מחר נוסעים ל- Seward. רוב הדרך תהיה בכביש שנסענו בו היום.
הפוסטים בטיול של אלסקה, ארוכים מהרגיל. אבל אין מה לעשות, כל כך הרבה מקומות יפים ומיוחדים. אחד הדברים הקשים בכתיבת הבלוג - לבחור את התמונות המיוחדות מבין הכמות האין סופית של תמונות שמצלמים. אני מזכיר מידי פעם את הטיולים "של פעם". חוזרים עם 5-6 פילמים של תמונות שלא תמיד ידעת אם יצאו כמו שצריך וטיול ל"אירופה הקלסית" יוצא עם 150-200 תמונות. גג. היום ביום גשום, אנחנו מצלמים הרבה יותר.